Wednesday, May 28, 2008

Breaking news: Ezam back into Umno

Umno has accepted former PKR Youth leader Ezam Mohd Nor into the party. The Prime Minister who met Ezam at Parliament at 3pm has just told the media that he welcomed Ezam into the party but said he would not be given any special posts, according to an SMS alert from The Star. (See also Star Online update) There has been talk that Ezam would be made a Senator but it is unlikely to happen. At least, in the near future. Ezam is likely to channel his energy to reform Umno. Ezam, a one time confidante of Anwar Ibrahim, is said to have left PKR after a bitter feud with Azmin Ali.
After quitting PKR, Ezam made the fight against corruption as his political platform, landing himself into trouble with the authorities numerous times. It would be interesting to see how he intend to continue his struggle in Umno if he is serious about fighting corruption. Is it a mission impossible for him? What kind of role is he expected to play or can he play?

9 comments:

crower said...

Ezam's new role in UMNO will be the same as his previous role which he has held before namely :-

(a) to join a party;
(b) wreak havoc within the party;
(c) leave the party;
(d) join another party;
(e) repeat steps (a) to (e)

Anonymous said...

If you dip a piece of white paper into black ink, the white paper becomes black. The white paper cannot turn the black ink into white ink.

Anonymous said...

UMNO has a lot of buayas fighting each other for the meat in the water. A little kancil like Ezam will get eaten by the buayas.

Anonymous said...

Ezam has become a pawn for the UMNO power brokers. So silly ( or greedy ? ) of him to join UMNO after fighting for justice for so long. Is it because he feels that doing good deeds don't pay? And that it is more rewarding for him to swim with the devils?

WILAYAH KINI said...

Tahnniah Ezam, ini akan memberikan satu turning point yang kuat kepada UMNO pada masa kini khususnya menjelang pemilihan UMNO nanti kerana Ezam bukan calang - calang orangnya dan beliau merupakan orang kanan yang penting kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim.Penyertaan Ezam ketika, Pakatan Rakyat ditahap yang kemuncak jika dibandingkan dulu, semasa Ezam menjadi Ketua Pemuda Keadilan banyak perbezaan.Ketika itu parti Keadilan mengalami pelbagai konflik dan percaturan politik dan tidak mempunyai jawatan tinggi.Kini parti Keadilan merupakan tunjang utama kekuatan pakatan rakyat di lima buah negeri.Ezam boleh mengambil langkah untuk menyertai Keadilan semula ketika mereka senang sekarang dan pengorbanan Ezam untuk Keadilan memang sukar untuk di nilai ketika beliau bersama Keadilan.
Kini Ezam telah kembali ke pangkuan UMNO dengan nafas dan imej baru.Penyertaan Ezam merupakan satu kejutan politik di Malaysia hari ini ketika Anwar Ibrahim terlalu ghairah sehingga saban hari berkata mengenai - pembentukan kerajaan .Mereka lebih minat untuk bercakap mengenai pembentukan kerajaan melalui unsur - unsur negatif yang tidak boleh diterima langsung kerana bagaikan satu pelacuran.
Ezam, sudah berada di UMNO sekarang.Apakah tindakan susulanya? Apakah ramai lagi kawan - kawanya akan menyertai UMNO? Ezam satu permulaan dan Anwar Ibrahim selepas ini ? Inilah persoalan - persoalan menarik yang menjadi tanda tanya sekarang.Penyertaan Ezam , memang tidak dapat dinafikan telah membuatkan beberapa ahli - ahli UMNO tidak senang.Mereka sudah mengatur strategi untuk mempertahanakan kedudukan masing- masing.Penyertaan Ezam tepat pada masanya untuk mengembalikan kekuatan UMNO?

Anonymous said...

Ezam, you will regret joining UMNO. Soon Pakatan Rakyat will become new government. And the parties in Pakatan Rakyat will not want you back. You disappoint the Rakyat. What can you hope to achieve in UMNO? Get a datoship? Get a contract to make money? Get to abuse the Rakyat? Well, I suppose birds of a feather flock together. Good Riddance, Ezam.

lanaibeach said...

Ezam gone back home
The UM-NO bed he goes
Smiling sweetly thinking of his lost love
“I am home, honey”

When he was in PKR
He fought and went to jail
About freedom and corruption
BN government caught him in
Now he forgot and wanted the spoils
In prison maybe he thought about it

When he fell out in PKR
He forgot about politics
He hides behind Gerak
Still talking about freedom and corruption
Until today he applies to rejoin UM-NO
He frogs into the sinking ship
The ‘Titanic’ sending distress signals
Ezam gone overboard…………
“Honey, I am home!”

When he walks around
He will find the loopholes
Water dripping sleeping isn’t to dream
Summer kisses sorrowful songs
He is trapped in his own folly

Lack of patience
Lack of perseverance
Thinking of rising to the top
Never willing to wait for a time
He may lose all his creditability
Going into UM-NO again

Anonymous said...

Kami mahu memperbetulkan komen Crower mengenai Ezam.
Kita perli lihat penyertaan Ezam dalam satu sudut yang positif kerana sepertimana ya ng kita sedia maklum Ezam merupakan orang kuat dan kepercayaan Anwar Ibrahim.Ezam bermasalah dengan Azmin Ali dan ramai ahli - ahli keadilan juga tidak berapa puas hati dengan Azmin ketika ini kerana - keadilan bagaikan kacang lupakan kulit.Kita perlu ingat Anwar Ibrahim dipecat dari UMNO oleh Tun Mahathir dan bukanya Anwar pecat diri dia sendiri macam Tun Mahathir lakukan.Hanya tuhan yang tahu apa sebab sebenarnya pemecatan Anwar.
Setelah Anwar dipecat, ramai penyokongnya dan juga pekerjanya, sahabtanya juga mengikutnya .Ada yang telah kembali ke UMNO dan ada yang masih berada diluar UMNO.Ada pula masih berkawan dengan Anwar tetapi sayang kepada UMNO.
Ketika Anwar dipecat dulu, Tan Sri Muhyidin juga melawat Anwar Ibrahim dan juga membuat kenyataan media- " Saya lawat Anwar sebagai kawan baik saya tetapi pada mkasa yang sama akan menghormati keputusan pucuk pimpinan negara khususnya Mahathir ", kata Muhyidin ketika dimana jelas membuktikan kesetiaanya kepada parti, pemimpin dan persahabatan.
Justeru itu, sebagai ahli politik kita perlu berani menerima perubahan tetapi perubahan yang baik dan bukanya perubahan yang tidak baik.Ezam keluar dari UMNO kerana Anwar dan bukanya untuk niat yang lain ketika itu.Kita perlu beri peluang kepada mereka untuk membuktikan kesetiaan mereka !

Anonymous said...

coming back to reform UMNO? FAT chance.

I pity him, as he will leaves in frustration.

Unless he goes with the flow.